De Nationale Voorleeswedstrijd (schoolronde)
door Pia Groeneveld, klas C  (november 2014)

Als eerste won ik met voorlezen in de klas. Ik was super blij, alleen eerlijk gezegd dacht ik dat ik niet zou winnen voor de schoolronde. Toen Houwe van klas B als eerst ging vond ik hem super goed en had ik het eigenlijk al opgegeven. Toen ik aan de beurt was, was ik hartstikke zenuwachtig. Toen ik eenmaal aan het voorlezen was, was het echt niet meer eng. Ik leef helemaal mee met het verhaal en het is ook echt een supergoed boek. Meester Jan zei dat als hij zijn ogen dicht deed, dat hij het dan helemaal voor zich zag. Al mijn vriendinnen zeiden dat ik ging winnen. Toen meester Jan naar buiten kwam met de uitslag, dacht ik 1 seconde dat Houwe ging winnen, maar ik werd het. Ik was en ben natuurlijk super blij. Ik kreeg een gouden oorkonde en 2 weken daarna ook nog een mooie medaille. Ik hoop natuurlijk dat ik bij de volgende ronde ga winnen!

De Koningspelen

Door Yuki, klas B

In elke klas was iets anders te beleven. We deden allemaal verschillende spelletjes, lees hieronder maar wat:

Gymzaal: Monopoly
In de Gymzaal gingen we Monopoly doen, met Stafan. Het was een gymspel.

Klas A: verkleden
Er waren allemaal mooie kleren. En dan kon je 1 outfit kiezen, en dan kon je op de foto.

Klas B: spel: “ ik hou van Holland”
In klas B gingen we “ik hou van Holland” spelen. Er waren 4 groepjes van 6 gemaakt, en dan was er 1 teamleider per team. Het winnende team kreeg een speld/ batch.

Klas C: eieren schilderen
Ieder kind kreeg een ei, als hij stuk ging mocht je geen nieuwe. We mochten hem schilderen met stiften, iedereen maakte hem heel mooi. Het was ook een wedstrijd met alle klassen, de winnaar kreeg een hele grote chocolade paashaas. De winnaar was Sam uit Klas B.

Klas T:  Koningsquiz
Meester Jan ging allemaal Koninklijke vragen stellen, en dan kreeg je een vlaggetje. Omhoog was “ja” en omlaag was “nee”. De winnaar van elk potje kreeg een prijs.

Klas S:  heel veel spelletjes.
In klas S was koekhappen, spijkerpoepen, ezeltje prik en snoepjes uit het water halen (met je mond). En dan had je groepjes van 5.

 Het was super leuk!!


Verslag Tweede Wereld Oorlog
10-4-2014


 

Op 10 april kwam een mevrouw ons vertellen hoe zij de tweede wereld oorlog heeft meegemaakt. Het was de oma van Matteo en Daniël, ze heette Paula . We gingen met twee en een halve klas naar de gymzaal. Ze zat in het verzet en ze heeft ons verteld wat ze daar deed. “Toen de Duitsers binnenvielen werden er strenge regels gemaakt, je mocht niet over Nederland praten en het koninkrijk. De Nederlandse kranten werden afgeschaft, in plaats daarvan kwam er Duits nieuws. Je mocht ook geen radio meer luisteren maar sommigen deden dat toch. Joden moesten een ster dragen en het stond ook op hun identiteitsbewijs . De mensen in het verzet hadden hun naam veranderd. Ik heette toen Anneke. Ook bracht ik toen illegale kranten en boodschappen. Eén keer vielen er bijna stukjes granaten op mijn hoofd die de Duitsers naar de Engelse vliegtuigen gooiden (de Engelse hielpen ons) en uiteindelijk hebben we het gehaald .

De klassen: wij hopen na dit verhaal dat er geen wereldoorlogen meer komen.

Door : inez, kik en senna m uit klas B

Het Stedelijk museum

Afgelopen maand hebben  we met de bovenbouw het Stedelijk Museum bezocht.Het nieuwe gebouw wordt de badkuip genoemd, omdat het een grote witte bak lijkt tussen de veel oudere gebouwen rond het museumplein.

De rondleiding die de kinderen kregen ging over de stroming ‘de Stijl’. Er werd verteld over Mondriaan en zijn tijdgenoten.De kinderen hadden al aardig wat voorkennis, dankzij onder andere de BeVo lessen van Liesbeth. ‘Primaire kleuren’ en ‘abstracte schilderkunst’ waren bijvoorbeeld termen die de kinderen zo uit hun mouw wisten te schudden.

Na afloop van de rondleiding kwamen we in een zaaltje met een podium waar de kinderen in groepjes hun eigen abstracte kunstwerk mochten neerleggen op grote witte stukken zeil.

Een leuke manier om de kinderen nog eens extra te laten nadenken over de informatie die ze hadden gekregen. Wederom een leerzame en leuke dag in het museum.

Tropenmuseum
Eline en Bodïc; klas T

De Pinksterbloem ging laatst naar het Tropenmuseum. Er stond een wassenbeeld van een zwarte man met een witte baby om te laten zien dat de huidskleur niks uitmaakt. Het gaat om het innerlijk.

De man kwam uit Korea, dat stond op zijn shirt. Wij moesten daar goed naar kijken en uitvinden wat er met die man aan de hand was. Uiteindelijk zijn we erachter gekomen. Hij heeft een oorlog meegemaakt.

We hebben ook allerlei verschillende soorten wapens gezien. En poppen met koptelefoons op. Als je de koptelefoon opzette dan hoorde je het verhaal van de pop waar je voor stond.

Ook kregen we de opdracht een kunstwerk uit te zoeken wat je mooi vond  en dat na te tekenen en er informatie over zoeken. Wij vonden het bezoek erg leuk!

Het van Gogh Museum

Pia en Daantje; 7C

We kwamen binnen in het Van Gogh Museum. We kregen een kaartje met een deel van een schilderij erop, dat we daarna meteen weer terug moesten geven. Groep 6 en 7 gingen bij elkaar in een groepje en groep 8 ging apart op pad. Wij hadden een meester.

Eerst zaten we met zijn allen in een kring, de meester vroeg ons wat we al wisten. We wisten bijna allemaal dat Vincent Van Gogh een beetje gek was, hij sneed bijvoorbeeld zijn eigen oor af om aan het meisje dat hij leuk vond te geven. Nou, ik heb toch liever een roos, zei de meester.

Hij heeft ons ook verteld dat Vincent het grootste deel van zijn leven in een gekkenhuis heeft doorgebracht. Omdat hij daar niet zo vaak naar buiten mocht heeft hij schilderijen van zichzelf weer over geschilderd. Daarna gingen we met zijn allen het museum in. Eerst gingen we naar de aardappeleters, hij vertelde ons er een heel verhaal bij. Toen we nog een paar schilderijen hadden bekeken, gingen we naar een speciale workshopruimte, daar gingen we met  de zelfde techniek als Vincent van Gogh werken. Met streepjes en stipjes. Toen we klaar waren deden we de tekening in een envelop waar we de postzegels en de stempels zelf op hadden gemaakt. Uiteindelijk gingen we weer terug naar school. Dag Vincent Van Gogh!