Kosmisch onderwijs
We zijn in de middenbouw gestart met het klasoverstijgend lesgeven. Elke leerkracht bereid een les voor die hij of zij geeft in alle middenbouwklassen. Zo krijgen de kinderen iedere woensdag een andere les van een andere leerkracht. De afgelopen periode hebben we het gehad over aardbevingen, gesteente, de schaal van Richter en bijvoorbeeld vulkanen. De kinderen, maar ook de leerkrachten genieten enorm van deze lessen. De leerkrachten vinden het vooral leuk om de kinderen uit de andere klassen beter te leren kennen.

Ik heb geleerd dat bij een vulkaanuitbarsting niet alleen het kokende, vloeibare gesteente naar buiten komt. Er komt ook gas, as en stenen omhoog. En bij het lesje hadden we een vulkaanuitbarsting nagemaakt, met gele ecoline, bakpoeder en azijn.
                                                                                    Nivien, groep 4 klas D.

De binnentuin
Het is weer volop lente in de binnentuin. De klassen met een tuinouder bezoeken de tuin. Jitske heeft interessante verhalen over elke plant en steen uit de tuin, de kinderen zijn zeer geïnteresseerd. Als de klas van jouw kind nog geen tuinouder heeft dan kun je er over nadenken of jij dat misschien leuk zou vinden om te doen; tuinouder worden. Het is gezellig om met de kinderen naar de tuin te gaan, en een bijkomend voordeel is dat je de klasgenoten van je kind beter leert kennen!

We waren met Jitske naar de tuin en daar vond ik een schelp en dat bleek heel oud geld te zijn want vroeger was er nog geen geld. Dus dan had iemand die schelpen en dan kocht hij iets van een ander. Dat was dus best bijzonder.
                                                                                                        Tip, groep 5 klas D.

Muziekatelier
We zijn ook druk aan het oefenen voor ons bezoek aan het muziekatelier. Het wordt een interactieve voorstelling met als thema  Amsterdam.  We oefenen de liedjes met de kinderen van te voren op school, zodat ze tijdens de voorstelling mee kunnen zingen. Dus als  u opeens heel hard ‘Geef mij maar Amsterdam’ uit de kamer van uw kind hoort schallen, dan weet u waarom. 

We zijn inmiddels alweer ruim 10 weken geleden gestart met het nieuwe schooljaar. Er zijn alweer een aantal leuke projecten gestart en afgerond.
Creatief schrijven

Binnen het thema van de Kinderboekenweek was er een schrijfster (Cathelijn Schilder) op school uitgenodigd om de kinderen in 3 lessen te begeleiden bij creatief schrijven. Sommige kinderen dachten vooraf dat het heel moeilijk zou zijn om een verhaal te schrijven en hadden wat tegenzin om dit te doen. Al tijdens de eerste les veranderden zij van gedachten. Na 1,5 uur had iedereen zijn eerste sportverhaal op papier staan met een prachtige tekening erbij! Ook in de tweede les maakte de kinderen een verhaal en tijdens de laatste les hebben de kinderen in tweetallen een eigen boekje geschreven.

Science les in de klas
‘De les van juf Sascha’ door Peppin en Julie (groep 4 klas G)

Wij zijn Peppin en Julie, wij hebben een les over vloeistoffen gehad. We hebben laagjes gemaakt en wie de meeste laagjes had, had gewonnen. Ons groepje had olie, zeepsop en een paar soorten water. We hebben ook een blauw potje gezien met vloeistoffen en gas erin. Iedereen heeft heel erg hun best gedaan in hun groepje. We gebruikten een pipet en een reageerbuis, daar deden we de laagjes in. In onze klas waren er twee winnaars.